Reglementer
Love for Midtjysk Volleyball
Stiftet den 27. april 1967 som Vestjysk Volleyballkreds
- 1. Navn
Kredsens navn er Midtjysk Volleyball. Kredsen er en sammenslutning af volleyballklubber/foreninger med amatørstatus. Den er led mellem klub/forening og Volleyball Danmark, som er tilknyttet Danmarks Idrætsforbund og International Volleyballfederation.
Kredsen arbejder efter disse sammenslutningers (Volleyball Danmark, DIF og IVBF’s) love og bestemmelser.
- 2. Område
Midtjysk Volleyball dækker som udgangspunkt Region Midtjylland. Klubber i regionens grænseområder kan dog selv vælge, hvilken kreds de vil høre til.
- 3. Formål
Kredsens formål er at fremme og udbrede volleyballspillet i området herunder at medvirke for oprettelse af klubber/foreninger, samt udskrive turneringer og udarbejde reglementer og andre nødvendige bestemmelser.
- 4. Medlemskab
1. Indmeldelse:
Som medlemmer kan kun optages volleyballudøvende klubber/foreninger med amatørstatus.
Dette opnås ved skriftlig ansøgning til kredsen, som videresender ansøgningen til Volleyball Danmarks sekretariat.
- Kontingent:
Hver forening/klub betaler til kredsen et årligt kontingent, som indbetales senest 1. november for det løbende år. Kontingentets størrelse fastsættes på det årlige (ordinære) repræsentantskabsmøde.
- Ekstraordinære medlemmer:
Som ekstraordinære medlemmer af Midtjysk Volleyball kan optages organisationer, under hvilke der spilles volleyball. Volleyball Danmarks bestyrelse afgør i hvert enkelt tilfælde, om organisationen kan optages og fastsætter kontingent, rettigheder og pligter. Kontingent betales som ovennævnte.
- Forpligtelser:
Alle klubber under Midtjysk Volleyball er forpligtet til at overholde de i Volleyball Danmarks love §3 stk. 5 skrevne forpligtelser, samt at indsende al korrespondance til Volleyball Danmark og andre højere instanser gennem kredsens sekretær.
- Udmeldelse:
Udmeldelse af Midtjysk Volleyball kan kun ske skriftligt og med mindst 3 måneders varsel inden den 1. november.
- Beretning:
Foreningerne/klubberne er pligtige til hvert år til en nærmere fastsat dato (for tiden januar) at indsende indberetningsskema til DIF’s medlemsregistrering.
- 5. Organisationen
- Beføjelser:
Repræsentantskabet er kredsens øverste myndighed og har den endelige afgørelse i alle spørgsmål med undtagelse af de kendelser, som Volleyball Danmarks ordens- og amatørudvalg træffer.
- Sammensætning:
Repræsentantskabet består af bestyrelsen, de repræsentantskabsvalgte udvalgsmedlemmer og to repræsentanter fra hver klub/forening, hvis disse ønsker det. Ingen kan dog have mere end én stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
- Repræsentantskabsmødet:
Ordinært repræsentantskabsmøde afholdes hvert år den sidste tirsdag i april, og det indkaldes skriftligt med mindst en måneds varsel bilagt dagsorden, der mindst skal indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning
- Udvalgsformændenes beretninger
- Kassereren fremlægger det reviderede regnskab samt status pr. 28/2 til godkendelse
- Behandling af indkomne forslag
- Valg
- Lige år
- Formand samt ét bestyrelsesmedlem
- Udvalgsmedlemmer
- 2 medlemmer til turneringsudvalget
- 2 turneringsledere til S3 mix
- 1 medlem til dommerudvalget
- 1 medlem til beachudvalget
- 1 medlem til ungdomsudvalget
- 2 revisorer samt én revisorsuppleant
- Ulige år
- 2 bestyrelsesmedlemmer
- Udvalgsmedlemmer
- 2 medlemmer til turneringsudvalget
- 2 turneringsledere til S3 mix
- 1 medlem til dommerudvalget
- 1 medlem til beachudvalget
- 1 medlem til ungdomsudvalget
- 2 revisorer samt én revisorsuppleant
- Fastsættelse af stedet for næste repræsentantskabsmøde
- Eventuelt
Repræsentantskabet er beslutningsdygtigt uden hensyn til de mødtes antal. Simpelt stemmeflertal er afgørende, dog kræves 2/3 af de på repræsentantskabsmødet repræsenterede stemmer til fordel for en lovændring.
Skriftlig afstemning skal finde sted, når mindst halvdelen ønsker det, og i øvrigt efter dirigentens bestemmelser.
Forslag, der ønskes behandlet på repræsentantskabsmødet, må være bestyrelsen i hænde senest to uger før mødet. Dette gælder ikke forlag til valgene.
- Bestyrelsen
Bestyrelsen på 4 medlemmer består af en formand samt yderligere 3 medlemmer. Formanden samt et medlem vælges på lige årstal. 2 øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges på ulige årstal. I øvrigt konstituerer bestyrelsen sig selv.
Ved stemmelighed i bestyrelsen er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsen vælger en sekretær og en regnskabsfører. Ingen af disse behøver at være medlem af bestyrelsen.
Udtræder nogle af bestyrelsen inden periodens udløb, supplerer bestyrelsen sig selv.
Suppleanter supplerer til næste ordinære repræsentantskabsmøde.
Bestyrelsesmøde afholdes mindst tre gange om året. Bestyrelsen har den daglige, overordnede ledelse af kredsen og afgør alle spørgsmål, der ikke i følge deres ekstraordinære beskaffenhed bør forelægges repræsentantskabet.
Ekstraordinært repræsentantskabsmøde skal afholdes, når bestyrelsen eller 20 % af medlemmerne ønsker det. Indkaldelse hertil skal ske med mindst 14 dages varsel.
- Udvalg
Repræsentantskabet vælger for ét år ad gangen:
- 2 medlemmer til turneringsudvalget
- 2 turneringsledere til S3 mix
- 1 medlem til dommerudvalget
- 1 medlem til beachudvalget
- 1 medlem til ungdomsudvalget
Ovenstående udvalg kan frit supplere sig selv.
Desuden vælger bestyrelsen et økonomiudvalg, hvor et bestyrelsesmedlem og regnskabsføreren skal være medlemmer.
Udvalgene holder møde mindst 2 gange om året.
Bestyrelsens og udvalgenes arbejde kan koordineres ved 2 årlige stormøder.
- 6. Opløsning
Kredsen kan opløses, såfremt dette vedtages på ordinært repræsentantskabsmøde med et flertal på 2/3 af de fremmødtes stemmer.
I tilfælde af opløsning tilfalder alle kredsens ejendele, arkiver osv. Volleyball Danmark, som snarest muligt underrettes af mødets dirigent.
Vedtaget 27. april 1967.
Ændret dec. 1970 samt marts ’73, ’74, ’75, ’76, ’77 og ’79 samt april ’86, ’95, ’96, 2000, ’07, ’08 & 2017
MJVBs Grand Prix-reglement
fælles reglement for samtlige Grand Prix-rækker, dvs.
– Ungdom
– Mix
– Jyllandsserie
Da Grand prix-systemet er den fælles afviklingsform for mange turneringer i MJVB skal der her gives en grundig indføring i dette system.
Dette afsnit må derfor ses som supplement til turneringsreglementerne vedrørende JM-ungdom, JS og Mix.
Hvad er GRAND PRIX ?
Systemet tager samme udgangspunkt som motorsportens formel 1-Grand Prix:
Der spilles (køres) om alle placeringer i hvert stævne og vinderen får flest Grand Prix-points, nr. 2 får næstflest osv. Alle volleyballhold får point med hjem, hver gang de har været til GP-stævne.
Den samlede sum af Grand Prix-point fra de stævner, holdet har været med til, afgør placeringen i turneringen.
Niveauer og puljer
Da det ikke er muligt at lade alle hold i en række med fx. 15 hold afgøre placeringen fra nr. 1 til 15 ved at spille alle mod alle hver stævnedag, deles holdene i niveauer(A,B,C osv.) og niveauerne kan igen deles i to puljer. Indtil fem deltagende hold i en række spiller alle mod alle, dvs. i samme pulje og niveau. Seks-syv hold spiller i samme niveau men i to puljer. Når der er mere end en pulje i et niveau, betyder det at holdene først spiller om placeringerne i deres egen pulje og derefter spiller mod det hold, der har den tilsvarende placering i den anden pulje i den såkaldte “placeringskamp”.
Eksempel: Der deltager 7 hold i en række. I Grand Prix-oversigten ser man, at det medfører en opdeling i to puljer, der begge er i niveau A. I forhold til placeringerne ved sidste stævne vil holdet der blev nr. 1 komme i pulje med dem der blev nr. 4 og 5, mens nr. 2,3,6 og 7 er i den anden pulje. Inden for puljen spilles alle mod alle og en slutstilling i puljen regnes ud. Derpå spiller nr. 1 i de to puljer mod hinanden om 1. og 2.-pladsen, de to hold, der blev nr. 2 i puljerne spiller om 3. og 4.-pladsen og 3’erne spiller om 5. og 6.-pladsen. Det hold, der blev nr. 4 i pulje to må nøjes med tre kampe og bliver placeret som nr. 7.
Når der er flere niveauer som fx. ved 10 hold, hvor der er et niveau A med to puljer og et niveau B med én pulje, vil niveau A spille om pladserne fra nr. 1 til 6, mens holdene i niveau B spiller om pladserne fra nr. 7 til 10.
Ved det følgende Grand Prix-stævne vil vinderen af niveau B (nr. 7) være rykket op i niveau A på bekostning af det hold, der blev nr. 6 og dermed altså rykker ned i niveau B.
Antal hold |
Niveauer | Puljer | Fordeling i puljerne Tallet angiver placering i forrige runde |
3 | A | 1 | 1-2-3 |
4 | A | 1 | 1-2-3-4 |
5 | A | 1 | 1-2-3-4-5 |
6 | A A |
1 2 |
1-4-5 (Når der er to puljer i samme niveau, betyder det at puljernes 2-3-6 1ere mødes, ligesom 2erne og 3erne i “placeringskampe”) |
7 | A A |
1 2 |
1-4-5 2-3-6-7 |
8 | A B |
1 1 |
1-2-3-5 4-6-7-8 |
9 | A B |
1 1 |
1-2-3-5 4-6-7-8-9 |
10 | A A B |
1 2 1 |
1-4-5 2-3-7 6-8-9-10 |
11 | A A B |
1 2 1 |
1-4-5 2-3-7 6-8-9-10-11 |
12 | A A B B |
1 2 1 2 |
1-4-5 2-3-7 6-10-11 8-9-12 |
13 | A A B B |
1 2 1 2 |
1-4-5 2-3-7 6-10-11 8-9-12-13 |
14 | A A B C |
1 2 1 1 |
1-4-5 2-3-7 6-8-9-11 10-12-13-14 |
15 | A A B C |
1 2 1 1 |
1-4-5 2-3-7 6-8-9-11 10-12-13-14-15 |
16 | A A B B C |
1 2 1 2 1 |
1-4-5 2-3-7 6-10-11 8-9-13 12-14-15-16 |
osv | osv | osv | osv |
MEN | -Ovennævnte system tilstræber at give hvert hold 3 kampe pr. spilledag. Det går imidlertid ikke op, når der er fx. 5, 7, 9, 11, 13 eller 15 deltagende hold. I de tilfælde får et eller flere hold 4 kampe på en dag. Hvis man på et GP-møde bliver enige om, at det er for meget, kan rækkens hold (i fællesskab) meddele sekretariatet, at man ønsker at bruge nedenstående alternative GP-system, som betyder at nogle hold må nøjes med 2 kampe, når der ikke er mulighed for at ramme 3 kampe for alle hold. |
||
5 | A A |
1 2 |
1-4-5 (her møder nr. 2 i pulje 2 både nr. 2 og 3 i p1 i kampen om 3-5. pladsen. 2-3 Den indbyrdes kamp fra pulje 1 mellem 2p1 og 3p1 tæller med i 3.-5. pladspuljen. På denn måde er det kun 1p2, der kun får 2 kampe.) |
7 | A B |
1 1 |
1-2-4 3-5-6-7 |
9 | A B B |
1 1 2 |
1-2-3-5 4-8-9 6-7 |
11 | A A B B |
1 2 1 2 |
1-4-5 2-3-7 6-10-11 8-9 |
13 | A A B C |
1 2 1 1 |
1-4-5 2-3-7 6-8-10 9-11-12-13 |
osv. |
GRAND PRIX – Point
Man tæller nedefra. Altså, giver man først det hold, der blev sidst 1 point, dernæst får det hold, der blev næstsidst 2 point og så fremdeles, indtil man når dagens vinder. Her gives et ekstra point i bonus.
Eksempel: Med fire deltagende hold bliver der 5 point til nr. 1, 3 point til nr. 2, 2 point til nr. 3 og 1 point til nr. 4.
Finalerunde: I sidste runde gives der dobbelt point.
Stillingen
Stillingen i rækken afgøres af summen af Grand Prix-point.
Har to hold lige mange point afgøres placeringerne af rækkefølgen i den senest spillede runde, hvor begge hold var med.
I puljer afgøres stillingen af 1. Point(2 for en vundet kamp), 2. Sætforskel, 3. Boldforskel, 4. Indbyrdes kamp.
Stillingen i alle Grand Prix-rækker kan ses på www.vvbk.dk
Kampvarighed
Der spilles i GP med 25-pointssystem. Der spilles bedst á 3 sæt. 1. og 2. sæt spilles til 25 og evt. 3. sæt til 15.
Se også reglementerne fra de enkelte rækker.
Propositioner for Jysk-Fynsk Grandprix i ungdomsvolley for hold vest for Storebælt
Hensigten med turneringen er dels at finde de rette deltagere til DM for begge køn i U15- og U17-volleyball og dels at skabe rammer for nogle ungdomsstævner, hvor holdene møder jævnbyrdige og jævnaldrende modstandere, så der er basis for nogle gode og udviklende kampe.
- Tilmelding og afbud
- Senest 8 dage før første stævne skal man melde sig til via mail til jd@mjvb.dk . Tilmeldingen gælder til alle fire stævner og koster 600 kr./hold.
Efter første runde kan man tilmelde sig og starte som B-rækkehold. Det koster 200 kr pr. stævne.
MJVB opkræver beløbet hos klubberne.
- Eventuelle Holdfællesskaber skal søge godkendelse hos VD. Indsend senest 8 dage før første deltagelse..
Se VDs ungdomsreglement og sæt jd@mjvb.dk cc på ansøgningen. Ansøgningen skal være godkendt af VD inden holdet kan spille med.
Bemærk også muligheder for dobbelt klubtilhørsforhold.
- Der kan søges dispensation til at benytte piger på et drengehold. Det skal godkendes hos Volleyball Danmark. Indsend senest 8 dage før første kamp.
- Flere hold i samme række:
En klub kan deltage med flere hold i samme række. Det gælder i kvalifikationen, men man kan dog kun kvalificere 1 hold direkte til DM. Der kan imidlertid søges wildcard til endnu et hold med begrundelse i gode resultater i kvalifikationsturneringen. Hvis man deltager med flere hold i kvalifikationen, er spillerne bundet til det hold, de starter på, for resten af kval-turneringen. Der kan dog gives dispensation af turneringslederen i forbindelse med fx skader eller skolerejser, som rammer et af holdene. Bindingen gælder ikke til selve DM, hvor alle lovlige spillere i klubben kan benyttes.
- Senest mandag før et stævne kl. 21.00, kan man melde afbud. Det sker til turneringsleder, Jørgen Donslund, jd@mjvb.dk. Rettidigt afbud er bødefrit. Kommer afbud efter fristens udløb, skal man betale en bøde på 300 kr. Afbud på selve spilledagen koster 600 kr. i bøde.
- Turneringssystem
Spilledage i 2022-2023:
U17: 10. dec. 2022, 21. jan., 11. mar. og 26. mar. 2023.
U15: 8. jan., 22. jan., 12. mar. og 25. marts 2023.
Stævnerne ligger ca. kl. 10-16.
Det er Grand Prix-stævner, hvor der gives point i forhold til det antal hold, der er tilmeldt rækken. Hvis alle tilmeldte hold deltager i stævnet, får dem, der ender sidst 1 point, næstsidste får 2 point osv. Vinderne får et ekstra point i bonus. Hvis der er færre hold med til et eller flere stævner, eller hvis der er geografisk opdeling i første runde, gives samme antal point til stævnets vindere osv., som ved stævner med fuld deltagelse.
Hvis der er mere end 9 hold i en række deles den geografisk i to puljer i første runde. I anden runde vil de tre bedste hold fra hver geografisk pulje mødes i en A-række og de næste i en B-række. Vinderen af B-rækken får også et GP-point i bonus samt en oprykning til A-rækken i næste runde. I sidste runde kan turneringslederen tilpasse puljeinddeling og puljestørrelse, således at de afgørende slag om fx den sidste adgangsgivende 4. plads i en U15-række sker i indbyrdes kamp mellem kandidaterne, der simpelthen sættes i samme pulje.
Turneringslederen kan også fravige puljeinddelingsprincipperne i 2. og 3. runde, hvis det på den måde kan undgås, at der spilles puljer, der er identiske med puljerne i den foregående runde. Det kan fx ske ved at bytte rundt på de to puljers andet-seedede hold. Hvis 3 eller flere hold i en række allerede ved tilmeldingen gør opmærksom på, at de helst vil spille i B-rækken, laves der en B-række allerede fra første runde.
Før slutstillingen udregnes fratrækkes hvert hold halvdelen af de point, de fik den dag, de scorede færrest point. Dermed er der en (lille) chance for at kvalificere sig til DM, selv om man er nødt til at melde afbud til et stævne.
(eks.: Et hold får 4 point i første og fjerde stævne og 7 point i både andet og tredje stævne. Holdet fratrækkes det halve af 4 point og ender med i alt 20 GP-point. Et andet hold får 7 point i første stævne, deltager ikke i andet stævne (=0 point) og scorer 5 og 8 point i 3. og 4. stævne. Der fratrækkes det halve af 0 – altså ikke noget, og holdet slutter også med 20 point.)
I tilfælde af pointlighed vil det senest spillede stævne afgøre stillingen.
(Det sidst nævnte hold i eksemplet ovenover placerer sig altså forrest i stillingen i kraft af resultatet i fjerde runde, hvor de fik 8 point mens det andet hold fik 4 point. Hvis det først nævnte hold havde fået 5 point i første eller fjerde stævne havde de haft 21 point og ville være sluttet forrest)
Det hold, der slutter med flest GP-point er Jysk-Fynsk Mester.
På samme måde afgøres de følgende placeringer.
Nr. 1-4 i den samlede stilling i hver række er kvalificeret til deltagelse i DM.
Øvrige hold, der søger wildcard vil bl.a. blive vurderet på deres indsats i denne turnering.
- Regler
Der spilles efter de internationale regler.
Tolkning af reglerne for deltagelse i den kvalificerende turnering, er de samme som ved DM:
- Der SKAL være 6 spillere på banen. Dog indføres fra i år en regel om at et hold, der bliver ufuldtallige pga. en skade må spille videre ufuldtalligt eller lave en libero om til alm. spiller i resten af kampen.
- I hver aldersgruppe spilles i en pige- og en drengerække. Evt. brug af piger på drengehold kræver dispensation fra VD. Det skal søges senest 8 dage før første stævne.
- Der spilles med springservelinie 3 m fra bagvæggen, hvor der er kortest afstand til væg eller andre forhindringer – og servelinjen placeres i samme afstand fra nettet på den anden banehalvdel (hvor man så får mere end 3 m. tilløb)..
Ved stævner, hvor holdene spiller 3 kampe, spilles bedst a 3 sæt til 25/25/15 (vindes med 2). Ved stævner, hvor hold spiller 4 kampe kortes kampene lidt af ved at alle sæt starter ved stillingen 3-3.
- Aldersgrænser og nethøjder
U17 født 2007-07, HU17 2,35 m, DU17: 2,24 m.
U15 født 2008-09, HU15: 2,24 m, DU15 2,15 m.
Holdet tilmeldes den aldersklasse, som den ældste spiller på holdet har.
Kun spillere, der kan være spilleberettigede ved DM for ungdomshold kan deltage i kvalifikationsturneringen og der skal være løst personlig licens for alle. Det er nu gratis, men skal stadig gøres og licensnumre bruges på holdsedlerne.
- Stævnerne
Stævnedatoerne ligger fast. Man kan ikke flytte kampe.
På mjvb.dk offentliggøres turneringsplanerne i ugen op til stævnet.
- Dommere og sekretærer
Klubberne påsættes som dommere og sekretærer og skal stille med folk, der magter opgaverne.
- Protester
Stævnelederen kontakter inden stævnets start to ledere/trænere fra to andre kredse og de tre danner tilsammen dagens protestudvalg.
Hvis et hold vil nedlægge en protest jf. §39 i Fælles Turneringsreglement, skal stævnelederen tilkaldes til banen og klubben skal betale 500 kr. i protestgebyr. Kampen afbrydes mens protestkomiteen træder sammen, hører parterne, og afgør sagen. Det må allerhøjst vare 10 minutter. Hvis protesten tages til følge returneres protestgebyret. I modsat fald tilfalder det præmiepuljen hos MJVB.
Hvis et af protestudvalgets medlemmer skønnes inhabil i en sag, afgøres den af de to andre.
- DM-deltagelse
I kvalifikationsturneringen spiller vi om 4 pladser for hvert køn ved DM-finalestævnerne i april-maj 2023.:
På Volleyball Danmarks hjemmeside kan man finde flere oplysninger om tid og sted for DM og yderligere info i Reglement for Danmarksmesterskabet i volleyball for ungdomshold: https://volleyball.dk/medlemsservice/reglementer-og-spilleregler/reglementer
Når DM-kvalifikationsturneringen er afgjort, har klubberne mulighed for at søge om wildcard til hold, som ikke opnåede kvalifikation til DM. Hvis en motiveret wildcardansøgning skal være sikker på at komme til behandling, skal den senest 19. april 2022 sendes til turnering@volleyball.dk.
TURNERINGSREGLEMENT
Danmarksserierne (DSH & DSD)
Hensigten med disse propositioner er at uddybe det fælles turneringsreglement (volleyball.dk) specielt med henblik på afvikling af MJVBs turneringer.
I tilfælde af afvigelser fra ovennævnte gælder dette reglement.
tlf. 21436062
-Udfylde kampskemaer med holdenes navne og kampnumre, samt efter kampene underskrive kampskemaerne forneden, og straks scanne og sende det hele til MJVB-turnering. Weekendens kampskemaer skal være fremme mandag
-Være behjælpelig med at løse opståede problemer.
6. Turneringsgebyrer /Licenser / Kontingenter
7. Turneringsopbygning -samt op- og nedrykning
Nr. 1 i DS rykker op i 2. division. Antallet af nedrykkere fra DS afhænger af antallet af nedrykkere fra 2. division. Der skal gøres plads til to oprykkere fra JS.
Når alle formaliteter er overstået flyttes kampen på volleyportalen og klubberne får en bekræftelse på mail.
Bødestørrelser i Danmarksserien
§ 50: Stk. 1:
Kampe dømt af “ikke reglementeret” dommer: Kr. 150,- pr. dommer.
En “ikke reglementeret” dommer er en dommer, der ikke er registreret i MJVBs dommerkartotek.
Herunder også hvis dommernavnet og dommernummeret ikke kan læses på kampskemaet.
§ 50: Stk. 2:
Kampe, hvor en klub ikke kommer og dømmer første kamp i et DS-stævne eller undslår sig for at dømme en af de andre kampe:
Kr. 600,-
Ved gentagelse stiger bøden kr. 200,- pr. kamp.
Dømmes kampen kun med én dommer er bøden kr. 250,-. Ved gentagelse stiger bøden med kr. 100 pr. gang.
§ 50: Stk. 3:
Mangelfuld udfyldelse af kampskema, for eksempel manglende dommernummer eller dommernavn kr. 100,-
§ 50: Stk. 4:
Andre tilfælde fastsættes af turneringslederen eller bestyrelsen i hvert enkelt tilfælde.
Ungdomsspillere kan benyttes på seniorhold i henhold til VDs ungdomsreglement. Dispensationer for ungdomsspillere skal søges hos MJVBs UU (MJVBs UU giver pt. generel dispensation til at spillere fra U15 og opefter kan benyttes på DS/JS og mix-hold – man behøver altså ikke søge!)
14.1 I tilfælde af at et hold får en spiller skadet og holdet ikke har udskiftningsspillere, kan holdet lovligt spille videre med 5 spillere (pos. 6 udgår i forhold til opstillingsregler).
Hvis et hold på 7 spillere bruger libero, og holdet får en skade, kan liberoen skifte trøje og indtage den skadede spillers plads.
Hvis holdet, der er ramt af en skade, har endnu en kamp samme dag, kan det starte og spille dagens anden kamp med 5 spillere.
15. Klubskifte
Såfremt klubskiftet sker mellem 2 turneringsår, behøves der ikke klubskifteblanket.
Klubskifteblanketten kan dog bruges som dokumentation for, at spilleren ikke har noget økonomisk mellemværende med den afgivende klub.
Såfremt spilleren inden for det aktuelle turneringsår har deltaget i officielle turnerings- og / eller pokalkampe for sin gamle klub, anvendes VDs klubskifteblanket.
16. Udenlandske spillere
Der skal ikke søges transfer til udenlandske spillere, der skal spille lavere end 1. division. De kan deltage i kredsturneringer, ungdom osv. på lige fod med alle andre.
Midt- og Vestjysk Volleyballkreds – MJVB
Turneringsreglement for JSD og JSH
1. Turneringsledelse
Hensigten med disse propositioner er at uddybe det fælles turneringsreglement, der findes på volleyball.dk, specielt med henblik på afvikling af MJVBs Grand Prix-rækker for herre- og damehold.
Turneringsudvalgets medlemmer valgt på MJVBs repræsentantskabsmøde er overordnet ansvarlige for turneringen.
Det praktiske arbejde foretages af sekretariatet, der laver turneringsplaner, sender materialer til stævnelederen, opdaterer tilmeldinger og stillinger.
Al henvendelse om stævnedeltagelse, sendes tilMJVBs Sekretariat
Jørgen Donslund
Park Allé 6
7430 Ikast
97 15 68 20
www.mjvb.dk
jd@mjvb.dk
2. Deltagere
Herrehold og damehold.
Der kan deltage damer på et herrehold, men ikke omvendt.
Spillere, der har spillet på højere rangerende hold kan ikke deltage, med mindre de har siddet over eller sidder over i samme uge på det højere rangerende hold. Fastsatte men ikke spillede kampe hverken løser eller binder en spiller.
Ungdomsspillere kan deltage uden restriktioner – med mindre de også har spillet for højere rangerende seniorhold. Har de det, gælder ovennævnte regler.
Man kan spille med ufuldtalligt hold. Det koster blot et GP-point pr. manglende spiller. Ved manglende spillere er det spillerne på pos. 6, 5 og 1, der glider ud i nævnte rækkefølge (af hensyn til opstillingsreglerne). Er holdet kun tre spillere er det pos. 2, der server.
3. Tilmelding
Fast tilmelding til hele turneringen afgives tirsdag kl. 21:00, 4-5 dage før første runde til MJVB-sekretariatet, Jørgen Donslund, Park Alle 6, 7430 Ikast, 61676820, e: jd@mjvb.dk. Kun klubber med klubmedlemsskab af VD kan være fast tilmeldte.
Løs tilmelding til enkelte stævner: Tirsdag kl. 21:00 4-5 dage før det det aktuelle stævne. Angiv om tilmelding gælder først-kommende stævne eller resten af stævnerne. Løst tilmeldte hold er ikke oprykningsberettigede.
Betaling for deltagelse: Fast tilmeldte betaler efter regning i november/december. Løst tilmeldte hold opkræves enkeltstævnegebyrer efter turneringsafslutningen.
4. Turneringsplan og stillinger
Der spilles efter GP-reglementet. Der gives dobbelt GP-points i sidste spillerunde.
Turneringsplanen offentliggøres på www.mjvb.dk et par dage før stævnet. Hvis der spilles to forskellige steder forsøger sekretariatet så tidligt som muligt at bestemme en fordeling af hold/niveauer/puljer på spillestederne.
Stillinger og tilmeldinger findes på mjvb.dk.
5. Op- og nedrykning
Nr. 1 og 2 i den samlede slutstilling rykker op i Danmarksserien.
Hvis der i en række er mere end 7 hold laves to eller flere niveuaer (A, B C osv.).. Slutstillingen i dagens stævne angiver antallet af GP-point, men derpå bytter det bedste hold i niv. B plads med det dårligste i niv. A, og den nye rækkefølge er udgangspunkt for seedningen i næste turneringsrunde. Med uændret antal hold bytter de to hold række, men ændringer i antallet af hold, kan dog skabe forstyrrelser.
6. Dømning
Holdene påsættes som dommere.
1. dommeren skal have et dommerkort. Der kan opnås dispensation ind til der har været et dommerkursus i Jylland.
7. Arrangør
Den klub, der er tilknyttet spillestedet, er arrangør af stævnet og skal varetage de opgaver der fremgår af stævneledervejledningen.
8. Bolde
Det henstilles til holdene ikke selv at medbringe bolde. Arrangørklubben er forpligtet til at stille mindst 3 bolde til rådighed til hvert holds opvarmning. Har arrangørklubben ikke det nødvendige antal bolde, kan de jo bede en deltagende klub om hjælp.
9. Kampvarighed
Der spilles bedst af 3 sæt hvis der er flere end 3 deltagende hold i rækken den pågældende dag. Der afsættes 1 time pr. kamp.
Hvis der er 2-3 hold spilles bedst á 5 sæt. Der afsættes 1,5 timer pr. kamp.
10. Bøder
§ 11.a Udeblivelse uden afbud: kr. 1000,-
§ 12.a Afbud 0-1 dag før stævnet: 900,-
§ 12.b Afbud 2-4 dage før stævnet 500,-
§ 12.c Afbud før turneringsplanen laves (tirsdag kl.21): 0,-
§ 13.a Udeblivelse fra dommertjans: 250,-
§ 14.a Manglende eller mangelfuld personlig licens: 6 gange det manglende licensbeløb. Men man taber ikke sine kampe pga. licensbrølere.
§ 15.a Ulovlig spiller: 200,- og ingen GP-point.
§ 15.b Ulovlig spiller – selvangivet før kampen. Skrevet på kampskemaets bagside: 0 kr. , – og ingen GP-point.
§ 15.c Ufuldtalligt hold ned til 3 spillere: 0 kr. men tab af et GP-point pr. manglende spiller.
§ 16.a Manglende medlemsindberetning til DIF. Kr. 50 pr. uge.
§ 17.a Stævnelederforsømmelser: Fra kr. 100,-
Revideret af jd 10. sep. 2022
Turneringsreglement for mixrækker
Turneringerne spiller efter MJVBs Grand Prix-system, der beskrives i GP-reglementet. Hensigten er at skabe så jævnbyrdige kampe som muligt.
1. Rækker
Mix-rækkerne består af
Mix-nord
Mix-syd
Der er også en Mix øst i Aarhus-området. Det foregår i DGI-regi. Vinderne af DGI-turneringen inviteres til det fælles finalestævne.
2. Deltagende spillere i mix-rækkerne
Der skal være mindst to damer på banen.
Der kan benyttes op til to spillere, som er aktive i Jyllandsserien/Danmarksserien for damer. Højere rangerende spillere kan ikke deltage i Mix.
Hvis en spiller har deltaget i kampe på divisions- eller JSH/DSH-hold og ønsker at vende tilbage til Mix, gælder de almindelige regler for op- og nedrykning af spillere mellem en klubs hold. Mix-rækken er lavest rangerende hold. Se reglerne i “Fælles turneringsreglement” på volleyball.dk.
Vi henstiller kraftigt til, at man ikke ændrer væsentligt på et holds styrke mellem to stævner, da det spolerer Grand Prix-systemets sikring af, at alle møder jævnbyrdige modstandere.
Det er tilladt at benytte “rotationsudskiftning” men reglen med altid at have min. 2 damer på banen, skal overholdes.
Det er tilladt at stille op med kun 5 spillere. Her gælder dog også at reglen om 2 damer skal overholdes. Hvis en damespiller skades, kan holdet dog fortsætte dagens stævne med kun én dame på banen. Da må de dog kun have fire herrer på banen.
Er man kun 4 spillere eller uden 2 damer: Se under bøder.
3. Stævner
Værtsklubben stiller med stævneledere, der forbereder og leder afviklingen af stævnet.
Mix-Syd: Efter tilmeldingsfristens udløb torsdag kl. 18.00 laver turneringslederen turneringsplaner, der mailes til stævnelederen og kontaktpersoner for hold/klubber. Stævnelederen har på forhånd modtaget stævneledermaterialer, såsom kampskemaer, pointberegningsskemaer etc.
Mix-nord: Tilmeldingsfristen er onsdag kl. 21.00 til sekretariatet, som lægger turneringsplanen på hjemmesiden og sender stævnefiler til stævnelederklubben som printer kampskemaer og styrer afviklingen.
4. Afbud
Afbud fra fast tilmeldte hold er bødefrit, når det blot er turneringslederen i hænde ved tilmeldingsfristens udløb. Holdet optjener ikke Grand Prix-point, og rykker en række ned. Ved afbud fra mere end ét hold i samme niveau trækker turneringslederen lod om nedrykningen.
5. Dommere
Klubberne dømmer hinanden. Der er ingen krav om, at man skal have dommerkort, men vi anbefaler kraftigt, at alle hold får uddannet dommere.
6. Nethøjde
Mix:
Nethøjden er 2,35 m i alle niveauer.
7. Pris
Fremgår af turneringsindbydelsen (se link nederst på forsiden)
Vedr. Licens: Der løses personlig licens til DVBF for deltagere i mixrækkerne, der i licenssammenhæng er motionsrækker. Til gengæld får man af og til nyhedsmails fra Volleyball Danmark.
Alle skal selv sørge for at betale denne licens. Hvis man kun deltager i enkelte GP-stævner i mix-rækken, kan man med fordel spille på stævnelicens, dvs. ??? kr/hold/stævne oven i det almindelige stævnegebyr.
Hvis ungdomsspillere, JS-spillere osv. deltager på et mix-hold, kan de spille på den (højere) personlige licens, de har betalt med deres eget hold.
8. Præmier
Der spilles om titlen “Midtjysk Mester” Mix-NORD og Mix-SYD. MJVB har udsat en pokal til vinderen i hver række. Ved det afsluttende Grand Prix-stævne er MJVB vært ved et fælles kaffebord, hvor der uddeles præmier og evalueres på sæsonen.
Ud over dette vil der blive afviklet et finalestævne med 18 hold. Fordelingen af hold mellem rækkerne afhænger af antallet af fast tilmeldte deltagere i rækkerne og tidligere års resultater. I 2020 deltager fra Mix Øst:1 hold, Mix Nord 5 hold og Mix Syd 12 hold..
9. Bøder
§10 Udeblivelse fra stævne kr. 500,-
§11 For sent afbud kr. 250,-
§12 Dommerudeblivelse kr. 100,-
§13 Møde med 4 spillere eller færre end to damespillere kr. 0,-
(kampene tabes dog (undtaget, hvis der er tale om en skade opstået ved dagens stævne.))
§14 Ulovlig spiller (to muligheder):
A: Holdet gør selv opmærksom på det ved at skrive det på kampskemaet: kr. 0,- (men tabt kamp).
B: Holdet gør ikke selv opmærksom på det før hver kamp: kr. 200,- (og tabt kamp).
10. Tilmelding og afbud
Tilmelding af ekstra hold og rettidige (bødefri) afbud fra fast tilmeldte hold sker således:
Mix-Syd:
Steen Jørgensen
Sjællandsgade 11
7400 Herning
tlf. 97 22 25 21
e: vibste1415@gmail.com
Til- og framelding senest torsdag (2 dage før stævnet) kl. 18.00 (pr. mail dog kl. 12.00).
Turneringsplanen er klar i hallen ved stævnestart kl. 10.00.Mix-Nord:
Politisk leder: Kurt Kristensen, 60159217. (tager sig af fælles afslutning, præmieoverrækkelse, evaluering og ændringer i turneringskoncept), Kurt assisteres af Brian Bendtsen, bendtsen@sport.dk
Tilmeldinger/turneringsplanlægger: Sekretariatet v. Jørgen Donslund, 61676820, jd@mjvb.dk
Til- og framelding til sekretariatet senest onsdag (3 dage før stævnet) kl. 21.00.
Turneringsplanen lægges på hjemmesiden senest torsdag.
OBS: Mix Nord har vedtaget nogle egne regler vedr. Grand Prix-systemet:
Der oprettes kun en C-række, hvis der deltager over 9 hold i B-rækken.
Afbudshold i A-rækken er nedrykker(e).Der fyldes op med det(de) bedst placerede hold fra B-rækken, så der, så vidt muligt altid er 6 hold i A-rækken.
Hvis et hold mangler damespillere og kan låne damer fra andre hold, kan holdets resultater gælde.
Hvis en klub har flere hold med, og der skal lånes spillere fra det ene til det andet hold, skal det være samme spiller(e) hele dagen.
Der planlægges blindt ud fra GP-reglementet. Dvs. at der ikke må tages hensyn til fx at fordele hold fra samme klub i forskellige puljer.
11. Tid og sted
-fremgår af oversigten.
Første runde kan, være en kvalifikationsrunde uden point. Det afgøres af turneringslederen.
I syd starter stævnet kl. 10.00, hvor alle hold skal være spilleklar. Der spilles i syd på 4-6 baner. Hvis det ikke er i samme bygning, vil Steen J. i god tid beskrive en fordeling mellem de to haller.
I Nord er der start kl. 10.30 Stævnerne varer normalt 5 timer + evt. en halv times pause. Der spilles med 25-pointssystem. Der spilles bedst á 3 sæt. De første to sæt spilles til 25. Evt. afgørende sæt spilles til 15. Der skal vindes med mindst 2 overskydende point i alle sæt.
Revideret af jd 10. sep. 2022 af jd
Ungdoms-GP-reglement
Propositioner for Ungdoms-GP-rækker i MJVB
1. Indbudte hold:
Ungdomshold fra MJVB. Der spilles i en U17 og en U20-række. U-15-hold er velkomne til at deltage i U17-rækken, hvis de har mod på det eller forbereder sig på U15-kval.
Hold fra andre kredse kan deltage som løst tilmeldte, hvis der er plads
2. Gebyr:
Betales til MJVB. Fast tilmeldte hold betaler opkrævning i nov/dec. Hold, der deltager i enkeltstævner (løst tilmeldte) betaler efter sæsonen. Angiv ved tilmedling om tilmeldingen også gælder DM-kvalifikationen
3. Rækker
Spillemæssigt er der kun to rækker – kønsopdelt: HU og DU. Hvis det giver en mere jævnbyrdig turnering, kan der tilmed spilles kampe på tværs af køn.
4. Titel og præmier.
Der spilles om en pokal til bedst placerede hold i hver aldersgruppe.
Bemærk afsnit 12 vedr. ufuldtallige hold.
6. Tid og Sted:
Se tid og sted på www.mjvb.dk
Tilmelding af ekstra hold og afbud fra fast tilmeldte hold: 5-6 dage før stævnet (mandag kl. 21.00) til MJVBs sekretariat, jd@mjvb.dk. Brug gerne kontaktformularen på www.mjvb.dk.
7. Grand Prix-regler – og undtagelser
Der spilles Grand Prix efter MJVBs Grand-Prix-regleemnt med flg. tilpasninger:
I stillingsberegningen for samtlige Grand prix-rækker for ungdom gælder flg. regel:
Før sidste stævne kasseres hvert holds dårligste resultat. Dårligste resultat kan fx. være en runde, holdet ikke deltog i.
8. Spilleregler
Der spilles efter de af VD udgivne internationale spilleregler i nyeste udgave, undtaget hvor dette reglement angiver undtagelser.
Der spilles med en kampbold, der er godkendt af VD og spillepladsens øvrige rekvisitter bør ligeledes være godkendte.
Nethøjder:
HUA: N: 2,35 m
HUB: N: 2,24 m
HUC osv.: N: 2,10 m
DUA: N: 2,24 m
DUB: N: 2,15 m
DUC osv.: N: 2.05 m
Hvis to hold fra samme aldersgruppe mødes kan nethøjden tilpasses den nationale standard.
9. Bøder
§ 21 | Brug af ulovlig spiller | Kr. 200,- |
§ 22 | Udeblivelse fra GP-stævne uden afbud | Kr. 1.000,- |
§ 23
| Udeblivelse med afbud a. Før tilmeldingsfristen mandag før stævnet b. Mandag-fredag c. Lørdag el. Søndag | Kr.,- 0 Kr. 500,- Kr. 900,- |
§ 24 | Gentagelse af overtrædelse af §§ 22, 23b eller 23c. Bøden stiger hver gang med | Kr. 100,- |
§ 25 | Ikke være spilleklar ved holdets første kamp | Kr. 100,- |
§ 26 | Misligholdelse af stævnelederforpligtelser | Kr. 500,- |
§ 27 | Ukorrekt påklædning pr. spiller | Kr. 10,- |
§ 28 | Manglende dommer pr. kamp | kr. 100,- |
10. Seedning og indledende runder
Der kan seedes i forhold til tidligere resultater.
Turneringslederen (MJVBs sekretær) er ansvarlig for seedninger. Når der skal fordeles hold til spillestederne i hver enkelt runde, kan turneringslederen ændre antallet af hold i de enkelte niveuaer for at få flest mulige af værtsklubbernes hold til at spille på hjemmebane.
11. Tilmelding og stillinger
MJVBs kontor administrerer turneringen.
Hold melder sig til direkte til MJVB. Angiv altid om en tilmelding gælder alle (resterende) runder eller kun en bestemt.
Kontrollér i stillingerne, om I er korrekt tilmeldt. Angiv ved tilmelding en brugbar e-mailadresse til hvert hold.
Turneringsplanerne kommer på MJVBs hjemmeside et par dage før stævnet Hvis der spilles flere steder, kommer en fordeling af hold på spillestederne lidt tidligere. Hvis der kommer afbud efter turneringsplanen er lagt ud, vil der som regel komme en ny version af turneringsplanen, så hold øje med hjemmesiden i ugen op til stævnet. Hold, der berøres kraftigt af ændrede turneringsplaner, får også en mail.
Stævnelederen sender resultaterne i stævnelederfilen til MJVBs kontor, jd@mjvb.dk, umiddelbart efter stævnet.
Stillingerne udfærdiges her og lægges på hjemmesiden (www.mjvb.dk). Resultaterne lægges også op på hjemmesiden.
I stillingerne, kan man holde øje med sin tilmeldings-status: 0 betyder, at man er meldt til et stævne og – betyder, at man ikke er meldt til.
12. Ufuldtallige hold
Det er tilladt at spille med ned til 3 spillere pr. hold. Mixhold kan deltage i HU.
Afbud efter til/frameldingsfristen 8 dage før stævnet og udeblivelse uden afbud straffes til gengæld med bøder fra 500 til 1000 kr afhængigt af afbudstidspunkt.
13. Trænermøder
Der kan indkaldes til trænermøde 40 minutter før stævnestarten.
Trænermøderne er et forum, hvor man kan lave aftaler om at forbedre stævnerne. Man kan fx. justere sætlængde eller vedtage andre holdantal i de enkelte GP-niveauer.
Man kan også planlægge fælles kørsel, lige som DVBF, MJVB, TC vest eller en klub kan informere om tilbud mm.
Møder kan indkaldes af deltagende klubber, turneringslederen eller kredsen.
Ønsker man at indkalde til møde, meddeles dette til MJVBs kontor senest ved til/frameldingsfristens udløb 8 dage før stævnet med en dagsorden. Indkaldelsen offentliggøres sammen med turneringsplanen.
Der skal altid udvælges en referent ved mødets start. Referatet mailes eller sendes til MJVBs kontor, der bruger det ved næste GP-planlægning og offentliggør det på hjemmesiden.
Hjemmeklubben organiserer lokalet og er velkommen til at være vært ved en kop kaffe – men det er ikke noget krav!
14. Protester
Ved protest skal protesterende hold/klub aflevere 200 kr. til stævnelederen. Da GP-stævner ikke kan spilles om, afgøres protester på stedet af stævnelederen. Denne afsøger først hallen for evt. kredsledere. Der nedsættes så et hurtigtarbejdende udvalg af stævnelederen og 2 kredsrepræsentanter, hvis disse kan findes. Hvis det er muligt findes to, der repræsenterer de involverede klubbers kreds(e).
Findes ingen kredsledere er stævnelederen i egen person “protestudvalg”! Konfliktens parter samles og fremlægger deres syn på sagen for udvalget. Udvalget voterer straks og afgør derpå sagen. Afgørelsen kan ikke appeleres. Hvis protesten tabes går de 200 kr. i præmiepuljen. En protest skal helst kunne behandles på under 10 minutter for ikke at forsinke stævnet.
15. Dommere
Klubberne/holdene påsættes som dommere, hvilket vil sige at man stiller 2 dommere og 1-2 sekretærer. Man er velkommen til også at påsætte liniedommere, hvis man ikke ønsker at spillere uden dommerkort skal “loppe den”.
Teksten revideret 18/08 2022 af turneringslederen
MJVB – Kidsvolley
Reglement
REGLER:
Der spilles efter de fælles danske regler, som findes på volleyball.dk
RÆKKER
KIDSVOLLEY ALDERS-DELT | KIDSVOLLEY ALDERS-ÅBENT |
Level 0: Spillerne går højst i 1. klasse | |
Level 1: Spillerne går højst i 2. klasse | Level 1 Åben Til og med 5. klasse |
Level 2: Spillerne går højst i 3. klasse | Level 2 Åben Til og med 5. klasse |
Level 3: Spillerne går højst i 4. klasse | Level 3 Åben Til og med 5. klasse |
Level 4: Spillerne går højst i 5. klasse | Level 4 Åben (kan spille teen, men der er trænere, der ønsker at få 6. kl. med til kidsstævner, fordi de træner sammen med kidsafdelingen.) |
PRÆMIER
Der spilles om medaljer i alle stævner. Antallet af medaljegivende placeringer afhænger af antallet af deltagende hold i det givne level:
1-2 hold: Kun Guldmedaljer
3-4 hold: Guld og Sølvmedaljer
5 eller flere hold: Guld, sølv og bronzemedaljer.
NORMALT DAGSPROGRAM
I hver runde spilles der level 0-2 kl. 10.00- ca. 12. Fra kl. 12.30 – ca. 16.30 spilles level 3-4.
Undtagelser vil fremgå af tilmeldingssiden i Kidsvolley.net og stævneoversigten.
DRENGE OG PIGER
I level 0-3 tages der ikke hensyn til køn ved inddeling af rækker.
I level 4 laver vi pige- og drengerækker hver for sig, hvis der er nok hold.
Her gælder: Et hold med højst 1 dreng er et pigehold!
TILMELDINGS-SYSTEM
Tilmelding på volleyball.dk Tilmeldingsfrist er torsdag 2-3 dage før stævnet kl. 21. Turneringsplanen kommer på mjvb.dk senest dagen før stævnet.
PRISER
Et hold tilmeldt et stævne koster kr. 100,-.
Et hold forhåndstilmeldt en hel sæson (op til 8-9 runder) koster kr. 500,-. (tilmeldingsformen er kun for klubmedlemmer – betales efter regning i november-december).
I priserne er indeholdt stævneafgift til VD.
Der skal ikke mere betales personlig licens til VD.
BØDER?
Foreløbig kører vi uden bøder OG HÅBER AT UNDGÅ AFBUD EFTER TURNERINGSPLANEN ER LAVET.
Sker det alligevel, at man må melde afbud, skal der ikke betales bøde, men man betaler holdgebyret og så ses det gerne at man har en kvajekage med til de andre hold i rækken, næste gang man kommer!
Revideret af jd 18. august 2022
MJVB – TEENVOLLEY
Reglement
REGLER:
Der spilles efter de fælles danske regler, som findes på volleyball.dk
RÆKKER og KØN
Der deles efter køn, så vi har i
Teen 1: HU14, DU14,
Teen 2: HU14, DU14, HU16+ og DU16+.
U16+ skal forstås som åbne rækker, hvor fx en U17-spiller kan deltage.
Hvis der er rækker, der har for få hold, kan der blive lagt sammen på tværs af køn og/eller alder.
DAGSPROGRAMMET SLUTTER MED 6-MANDSHOLD
Kampene spilles normalt fra kl. 10.00 og ca. kl. 14.30-16.00 sluttes stævnet med at alle bliver sat sammen på nogle 6-mandshold, så man i fællesskab kan vænne sig til dette spil og måske kan der sammensættes nogle hold, der i foråret kan spille med i U15-DM-kvalifikationen.
TILMELDINGS-SYSTEM
Tilmelding på www.teenvolley.dk
Tilmeldingsfrist er onsdag 3-4 dage før stævnet kl. 21. Turneringsplanen for Teen-kampene kommer på mjvb.dk senest dagen før stævnet. De afsluttende kampe med 6-mandshold planlægges af de voksne i løbet af stævnet. Ved årets første stævner vil MJVBs Ungdomsudvalg være tovholder på den del.
PRISER
Et hold tilmeldt et stævne koster kr. 100,-.
Et hold forhåndstilmeldt en hel sæson (op til 7 runder) koster kr. 500,-. (tilmeldingsformen er kun for klubmedlemmer – betales efter regning i november-december).
I priserne er indeholdt stævneafgift til DVBF.
Den personlige licens til VD er bortfaldet fra og med sæson 22-23.
PRÆMIER
Der spilles om medaljer i alle stævner.
BØDER?
Foreløbig kører vi uden bøder OG HÅBER AT UNDGÅ AFBUD EFTER TURNERINGSPLANEN ER LAVET.
Sker det alligevel, at man må melde afbud, skal der ikke betales bøde, men man betaler holdgebyret og så ses det gerne at man har en kvajekage med til de andre hold i rækken, næste gang man kommer!
Revideret af jd 18. august 2022
Dommerregulativ
for MJVBs serierækker og ungdom
Danmarksserier
I turneringsplanen påsættes det oversiddende hold som dommer. Klubben stiller første og andendommere og sekretærer. Hvis man ikke har dommere på det aktuelle hold, er det klubbens opgave at stille dommere til kampen på anden vis.
Begge dommere skal være i besiddelse af gyldigt dommerkort og være registreret i MJVBs dommerkartotek fra 2009 eller være divisionsdommere.
Det er den dømmende klubs afgørelse om egne dommere skal honoreres. De vejledende takster er 100-200,- kr. pr. kamp.
Jyllandsserier
Grand Prix-rækker, hvor de oversiddende hold påsættes som dommere og sekretærer.
1. dommeren skal være uddannet dommer. Et hold bør have to uddannede dommere, idet man ofte bliver sat til at dømme flere kampe på samme tid.
Der gives ikke honorar og kørselsgodtgørelse.
Ungdom
Herre- og dameungdom
Niveau A: 1. dommeren bør være uddannet dommer.
Niveau B, C og D skal dømmes af dommere med erfaring eller med erfarne voksne vejledere.
Det henstilles, at der uddannes og bruges uddannede dommere så vidt, det er muligt.
Der gives ikke honorar eller kørselsgodtgørelse.
Dispensation for manglende uddannede dommere
Dispensation kan gives af turneringslederen, såfremt man er tilmeldt og har betalt kursusgebyr for dommerkurset.
Ansøgning om dispensation skal være skriftlig og indeholde navne på kursisterne.
Dispensationen gælder kun indtil først afholdte kursus i MJVB, uanset kursets beliggenhed.
OBS: Ved ansøgninger om kommunal støtte til dommerkurser ser mange kommuner velvilligt på det, når man oplyser, at alle hold er forpligtet til at have mindst 2 uddannede dommere og at dommerne ikke får løn for deres indsats.
Dommerbøder
Dommerudvalget gennemgår hvert år alle kampskemaer.
Sørg for at have dommere nok og aftal i god tid, hvem der dømmer hvilke kampe.
Lad ikke sjuskeri blive årsagen til en eventuel bøde.
Indskærp overfor jeres dommerne, at de før kampen med tydelig og letlæselig skrift påfører navn og certifikatnummer på kampskemaet. Mangler straffes med bøder!
Certifikatnummer findes i dommerkartoteket på hjemmesiden, så man kan godt dømme selv om dommerkortet er blevet væk! Bare man kan finde sit nummer!
Bødestørrelser i Danmarksserien
§ 50: Stk. 1:
Kampe dømt af “ikke reglementeret” dommer: Kr. 150,- pr. dommer.
En “ikke reglementeret” dommer er en dommer, der ikke er registreret i MJVBs dommerkartotek.
Herunder også hvis dommernavnet og dommernummeret ikke kan læses på kampskemaet.
§ 50: Stk. 2:
Kampe, hvor en klub ikke kommer og dømmer første kamp i et DS-stævne eller undslår sig for at dømme en af de andre kampe:
Kr. 600,-
Ved gentagelse stiger bøden kr. 200,- pr. kamp.
Dømmes kampen kun med én dommer er bøden kr. 250,-. Ved gentagelse stiger bøden med kr. 100 pr. gang.
§ 50: Stk. 3:
Mangelfuld udfyldelse af kampskema, for eksempel manglende dommernummer eller dommernavn kr. 100,-
§ 50: Stk. 4:
Andre tilfælde fastsættes af turneringslederen eller bestyrelsen i hvert enkelt tilfælde.
Dommerregister
Dommerkartoteket genetableredes siden 2009 ved hjælp af indberetninger fra klubberne.
Hvis en klub har dommere med en tidligere dommeruddannelse eller en dommeruddannelse fra en anden kreds eller et andet land, kan man skrive til sekretariatet og søge om optagelse på dommerlisten. Angiv i ansøgningen, hvornår og hvor dommeren er uddannet og evt. dommererfaring.
Der er altså i princippet ikke nogen dommere, hvis dommerkort er for gammelt/udløbet.
Når man er registreret i dommerkartoteket med et dommernummer, skriver man det nummer på kampskemaerne, når man har dømt. Der udstedes ikke mere fysiske dommerkort fra kredsen.
Tilmelding til og betaling for dommerkurser sker til VD – find kurserne på www.volleyball.dk
Reglementet revideret af jd 14. okt.. 2022
Procedure ved protester
1. Mener anføreren (for ungdomshold tillige træneren), at dommeren under en kamp har gjort urigtig anvendelse af spillereglerne, skal han umiddelbart efter kendelsens afgivelse, over for førstedommeren, på selve spillepladsen, protestere mod kendelsen.
2. Et holds protest vedrørende bane og materiel samt andet, der måtte stå holdet klart før kampen, kan kun optages til behandling, såfremt anføreren har fremført sin protest overfor dommeren inden kampens start.
En sådan tilkendegivelse fra holdet fritager dog ikke dette fra at spille, hvis førstedommeren anser det for sportsligt forsvarligt og teknisk muligt at gennemføre kampen.
3. Sekretæren noterer på kampskemaet tidspunkt for nedlæggelse af protesten (sæt og stilling) samt hvilket hold, der har nedlagt denne, eks.: 3.sæt, 11-13, hold x: protest.
Umiddelbart efter kampen påfører sekretæren den officielle protest på kampskemaet efter diktat el. skriftligt forlæg fra det protesterende holds anfører (hhv. træner).
4. I tilfælde af protest skal dommerne (uafhængig af hinanden) senest 2 dage efter kampens afslutning indsende en skriftlig redegørelse til turneringsudvalget.
5. For at en protest kan blive behandlet, skal den være fulgt op af den protesterende klubs bestyrelse senest 8 dage efter, at den er blevet fremført over for dommerne.
Opfølgningen skal bestå af en skriftlig redegørelse vedlagt et protestgebyr på kr. 500,-. Gebyret tilbagebetales, hvis den protesterende klub får medhold. Protesten sendes til protestudvalgets formand.
6. Protestudvalget behandler protester inden for 8 dage. Skriftlig afgørelse tilsendes de berørte parter med angivelse af appel-muligheder og tidsfrister.
PROTEST VED GRAND PRIX -STÆVNER:
7. Grand Prix-kampe kan normalt ikke spilles om. Derfor skal dommeren og de to anførere(ved ungdom evt. trænere) ved protester i Grand Prix-kampe forsøge at forhandle sig til en løsning på stedet. Om nødvendigt tilkaldes stævnelederen, der er hallens højeste myndighed. Stævnelederen afgør protesten på stedet og kan fx. omstøde en dommers fortolkning af reglerne. Ønsker et hold fortsat at protestere følges proceduren i pkt. 1-5. Stævnelederen indsender redegørelse ligesom dommerne.
PROTESTUDVALGET:
8. Protestudvalget består af 3 personer der vælges af kredsens repræsentantskab. Kredsbestyrelsen kan udpege suppleanter, hvis en af de 3 har forfald eller er inhabil.
9. Kredsbestyrelsens medlemmer kan ikke selv sidde i protestudvalget.
10. Protestudvalget afgør alle regelfortolkninger i MJVBs regi.
11. MJVB’s bestyrelse afgør i hvert enkelt tilfælde udvalgsmedlemmernes eventuelle inhabilitet.
12. Procedure ved protester pkt. 1-5 skal være fulgt for at protesten kan behandles i protestudvalget.
Hvad er Midtjysk Volleyball, MJVB?
Vestjysk Volleyballkreds overtog i 2005-2007 administrationen af det, der tidligere hed Midtjysk Volleyballkreds (der nok burde have heddet Østjysk VBK). Den nye store kreds dækker stort set Region Midtjylland samt Thy og Mors.
På repræsentantskabsmødet i april 2008 blev det vedtaget at det officielle navn fremover skal være Midtjysk Volleyball – og det forkortes MJVB.
MJVB er dermed en af 5 kredse under Volleyball Danmark, VD. VD er et specialforbund under Danmarks Idrætsforbund. Ved indmeldelse i MJVB bliver man automatisk medlem af VD og DIF.
Indmeldelse i MJVB
Er I et hold, der gerne vil ud at spille kampe? Gutterne fra efterskolen, damerne i fitnessgruppen, klassen der har været til skolekidsstævne eller vil I starte en volleyballafdeling i jeres idrætsforening?
I så fald, er I meget velkomne til at kontakte Midtjysk Volleyball for en uforpligtende snak om mulighederne for at komme med i turneringer, ligesom vi har nogle gode ideer til hvordan i uddanner trænere og dommere!
Indmeldelse sker til VD. Som medlem skal man betale kontingent til både MJVB(50 kr/år) og DVBF(fra 600 kr og opefter afhængigt af klubbens størrelse). Det koster til gengæld ikke noget at være medlem af DIF.
For nye hold og klubber er der mange gode råd at hente hos VDs konsulenter. Klubber kan også opnå kontante tilskud eller få bolde og andre materialer ved at indgå i konsulenternes udviklingsprojekter.
Vil I starte en ny volleyballklub?
Det kan være både interessant og lærerigt at starte en ny klub. DVBF og MJVB står naturligvis klar til at hjælpe. Efter et opgør med licenssystemet, er det også blevet både billigere og enklere at starte noget nyt. Ring til sekretariatet, hvis I rumler med planer om at starte en ny volleyballklub!
Det samme gælder naturligvis, hvis en eksisterende klub vil forny sig med en ungdomsafdeling.
Kidsvolley
Dette spil er for alle børn til og med 5. klasse og det giver en god indgang til at spille volleyball. Man leger sig til masser af volleyballfærdigheder, samtidig med at man spiller nogle drabelige kampe med regler og bolde man magter. Du kan finde reglerne på volleyball.dk.
Vi oplever at klubber, der aldrig har haft ungdomsvolley på programmet, kommer på banen nu, fordi kidsvolley simpelthen er et rigtig godt spil, som masser af børn lærer at kende i skolen. Mere end 20.000 børn deltager hvert år i skolestævner kidsvolley.
Teenvolley og ungdomsvolley
Fra 6. klasse rykker man op i Teen, hvor der er en blød overgang fra 3- til 6-mandsvolley.
Der er Teenvolley for U14 og U16 i MJVB. Der spilles ungdomsvolley for 6-mandshold i U15-U17 og U20-rækker. Der spilles også om DM i disse rækker.
Grand Prix – et unikt turneringssystem
Her er en kort introduktion til vort fantastiske turneringssystem, der til enhver tid tillader nye hold at komme med i turneringen.
Systemet kaldes Grand Prix(GP) og det består af ca 8 stævner i løbet af sæsonen. Ved hvert stævne spiller man 3 (nogle gange 4) kampe. Holdene deles i niveauer, og som nyt hold starter man i laveste niveau. Vinder man alle sine kampe i dette niveau, rykker man op, og vil i næste turneringsrunde deltage i et højere niveau. Vinder man i niveau A scorer man flest Grand prix-point, og jo lavere man bliver placeret, jo færre point ryger der ind på kontoen.
Systemet køres i alle rækker under Danmarksserierne, både jyllandsserier, mix og ungdom. Hos Kids og Teen er der også stævner, men der tælles ikke point op i en Grand Prix stilling. Der deles medaljer ud til alle stævner hos de yngste.
Grand Prix-stævnerne finder du en oversigt over under de enkelte rækker.
Tilmelding til Grand Prix
Fast tilmelding afgives til sekretariatet ca en uge før turneringen starter.
Løse tilmeldinger og afbud gives til turneringsplanlæggeren til frister der ligger 2-6 dage før stævnet: Se de præcise rammer under de enkelte rækker.
Priser for deltagelse i turnering
Række | HOLDGEBYR Hele sæsonen Betales: Dec |
HOLDGEBYR |
Årgang i sæson 2022-2023 |
VD- holdlicenser (er indregnet i hold- gebyrerne) |
PERSONLIG LICENS ER AFSKAFFET FRA SÆSON 22-23 |
Kids | 500,- | 100,- | 0.-5. klasse* | 30 kr /stævne/hold |
0 kr. pr. spiller/sæson |
HU14-DU14 Teen 1-2 HU16-DU16 Teen 1-2 |
500,- | 100,- | 2009-2010 2007-2008 |
30 kr /stævne/hold |
0. pr. spiller/sæson |
HU15-DU15 (6-mandshold i DM-kval og evt. U-GP) |
600,- | 200,- | 2008-2010 |
0 kr. pr. spiller/sæson | |
HU17-DU17 (U- UGP og DM-kval) |
800,- | 200,- | 2006-2007 |
0 kr. pr. spiller/sæson | |
HU20-DU20 UGP |
800,- | 200,- | 1997-1999 | 0 kr. pr. spiller/sæson | |
Danmarksserier | 6000,- | Ikke muligt | Senior | 5000 kr /hold/sæson |
0 kr pr. spiller/sæson |
JSH/JSD GP ret til oprykning |
2700,- | Senior | 0 kr pr. spiller/sæson |
||
JSH/JSD GP uden oprykningsret |
Kun løs tilmelding | 500,- | Senior | 0 kr pr. spiller/sæson |
|
Mix | 2000,- | 250,- | Senior | 0 kr pr. spiller/sæson |
*: Går man i 5. klasse, kan man spille kidsvolly selv om man har alder som en 6. klasse-elev.
Personlig Licens er afskaffet 😉
Klubkontingent til VD sæson 22-23:
Basismedlemsskab: 0 kr, klubmedlemsskaber: Indslusning: 600 kr., 1-14 melemmer: 600 kr, 15-29 medlemmer: 1200 kr, , 30-49 medlemmer 2000 kr,, 50-74 medlemmer: 3.000 kr, 75-99 medlemmer 4000 kr, Klubber med 100-149 medlemmer: 6.000 kr., 150-199 medlemmer: 8000 kr • Klubber med 200 medlemmer og derover: 10000 kr.
Klubkontingent til MJVB er kr. 50 pr. klub pr. år uanset medlemstal.
Se de nyeste Spilleregler