Vejledninger
Sæson 2024-2025
Række | HOLDGEBYR | HOLDGEBYR | Årgang i sæson 2024-2025 | ||
Kids | 500,- | 100,- | 0.-5. klasse* | ||
3-mands Teenvolley | 500,- | 100,- | 6.-7. kl. 8. -9. kl. | ||
HU15-DU15 | 800,- | 200,- | 2010-12 | ||
HU17-DU17 | 800,- | 200,- | 2008-09 | ||
HU20-DU20 | Henvises til JS | og DM-kval. | 2005-07 | ||
U-Mix | 700,- | 200,- | 8.-9. kl. 10.kl.-1.g 2.g-3.g | ||
Danmarksserier | 5.400,- | Enkeltstævner er ikke en mulighed | Senior | ||
JSH/JSD GP med ret til oprykning | 2.000,- | Kun fast tilmeldte kan rykke op | Senior | ||
JSH/JSD GP uden oprykningsret | 400,- | Senior | |||
Mix Nord eller Mix Syd** | 1.800,- | 300,- | Senior |
*: I kids-, teen og U-mix opdeles efter klassetrin frem for alder, fordi man skal kunne spille med sine klassekammerater.
**: Kun fast tilmeldte hold kan kvalificeres til Finalestævnet.
Personlig Licens er afskaffet 😉
Klubkontingent til VD opkræves af VD. Beløbsstørrelse afhænger af medlemstal og ses her
Klubkontingent til MJVB er kr. 50 pr. klub pr. år uanset medlemstal.
Til stævnelederen for Grand Prix-stævner i MJVB
Til Grand Prix-stævner i JS, Mix, Ungdom, Teen og Kids-rækker er turneringsplanerne nu at finde i Latourna.com.
Det betyder at du som stævneleder går ind på samme side som deltagerne. Bemærk at der findes både en stævnevisning og en turneringsvisning. I stævnevisningen har du alle dagens kampe oppe i samme skærmbillede, så den er god at bruge som stævneleder.
Ved hver kamp er der et symbol med tre streger. Klik på det og du vil første gang blive spurgt om en kode. Den er indtil videre 1234 i alle rækker, men det kan der strammes op på senere, hvis den misbruges.
Når man har tastet koden, kan man igen gå ind på kampen og få lov at skrive resultater eller føre livescore.
Du har også fået et nyt ikon i den blå bjælke øverst på siden. Længst til højre er ikonet til Print. Det fører til en boks med to faner. I den ene printes kampskemaer og i den anden printes turneringsplaner.
Backup: Kan du ikke finde ud af det, eller fejler Latourna, så findes materialer til “analog stævneledelse” dvs. kampskemaer, resultatplakater osv stadig findes til udprintning under punktet “Kampskemaer og resultattavle-filer” på denne side.
PC i hallen?
Det vil være en fordel at have computer med i hallen, så du som stævneleder kan følge alle baner og indtaste resultater fra kampskemaerne i de tilfælde, hvor deltagerne ikke selv har gjort det.
Det kan gøres fra en telefon, men er ikke så nemt at overskue, hvis der er gang i mange baner.
Afbud
Hvis et hold udebliver fra stævnet, kan du måske få kontoret tlf. 61676820 til at lave en ny turneringsplan, som kan være på Latourna næsten med det samme.
ANDRE OPGAVER for stævnelederen
Før stævnet:
1. Kontakt halinspektøren og fortæl hvor mange hhv. hanner og hunner, der kommer, så fordelingen af omklædningsrum og bemanding af cafeteria er i orden – Spørg eller tjek om alle net mm. er i orden. Angiv starttid + en time til klargøring og ca. sluttid.
2. Print kampskemaer (se ovenfor)
3. Print gerne en turneringsplan til ophængning et synligt sted i hallen
4. Husk tape til opklæbning af plakaterne i hallen.
5. Sæt net op, find “dommerstole”, pointtavler, mikrofon etc.
6. Husk kuglepenne til kampskemaerne.
7. Sørg for ekstra fløjter til glemsomme dommere og husk også mindst 6 bolde/bane.
8. Er hallen uden cafeteria bedes I etablere salg af mad og drikke.
9. Læs relevante reglementer: GP-reglementet samt enten Turneringsreglement Kids, Mix, JS eller Ungdomsreglementet.
10. Læs også i Protestreglementet om din rolle i forbindelse med evt. protester.
Under stævnet:
1. Du skal lede afviklingen, sætte i gang osv.
2. I tilfælde af afbud er det dig, der står for at lave ændringer i turneringsplanen – eller få hjælp til det fra kontoret eller en rutineret leder på stedet.
3. Sørg for at holde folk informeret om alt af betydning ved at opdatere resultaterne i Latourna straks efter hver kamp.
4. Se på kampskemaets Resultatfelt (øverst til højre på forsiden), når du modtager det efter en kamp og få en mundtlig bekræftelse på, hvem der vandt.
5. Hold øje med at alle hold afleverer en holdseddel.
Efter stævnet:
1. Resultaterne findes jo på Latourna, så de skal ikke indberettes. Tjek blot at de sidste kampes resultater også er skrevet ind.
2. Holdsedler scannes til jd@mjvb.dk (eller brev til Jørgen Donslund, Park Alle 6, 7430 Ikast). Mix-holdsedler gives til Steen/Kurt.
3. Kampskemaer gemmer stævnelederen til sæsonen er slut, hvorpå de kan kasseres.
4. Ved ungdomsstævner og JS-stævner noterer stævnelederen ufuldtallige hold og meddeler dette til jd@mjvb.dk (giver fradrag i stillingen).
-nov. 2023
Danmarksserie (1-side-scan-kampskema)
Kampskemad Kidsvolley level 3-4
Kampskema kidsvolley level 0-1
Skema til angivelse af ufuldtallige hold
Resultattavler
Retningslinier vedr. dommere i kredskampe
Forbehold: Retningslinierne stammer fra den gang dommere mødte op og dømte på dage, hvor de ikke selv spillede. I dag kombineres deltagelsen som spiller og dommer ved alle kredskampe. Derfor må anbefalingerne nole gange gradbøjes ,men retningslinjerne er gode at kende, og man kan tilstræbe, at bruge denne standard – selv om man ikke klæder om til dommertøj;-))
Denne vejledning for dommere i kredskampe er et supplement til Volleyball Danmarks dommerudannelser.
Vejledningen er ikke fyldestgørende, men et forsøg på at vejlede dommerne i det praktiske forløb af en volleyballkamp. Samtidig fremhæves nogle af de områder, hvor der ofte begås fejl.
Denne vejledning er et forsøg på at opnå en ensartet afvikling af kredsenes volleyballkampe.
Procedurer før kampen
Senest 30 min. før fastsat kampstart |
|
15 min. før kampstart |
|
13 min. før kampstart |
-NB: Et hold kan kræve separat opvarmning. |
3 min. før kampstart |
|
2 min. før kampstart |
|
Kampstart
Opstilling kontrolleres |
|
Under kampen
1.dommeren |
|
2.dommeren |
|
Time-Out |
|
Udskiftninger |
|
Sideskift og pauser |
|
Efter kampen
Efter kampen |
|
Diverse |
Bemærk! Dommernes rettigheder og pligter gælder også efter kampens afslutning. |
Spørgsmål
Er du i tvivl omkring regelfortolkninger eller andet i dit dommerhverv, kan du altid rette henvendelse til kredsens dommerudvalg.
Vil du som dommer avancere til at dømme i Danmarksturneringen, henvender du dig til Volleyball Danmarks Dommergruppe.
Spørgsmål som især gælder praksis i MJVB-kampe rettes til turneringsudvalget for den respektive række – eller de kan drøftes på Grand Prix-møder.
VVBKs TU okt. 2001
Jørn Madsen
Tilpasset dec. 2017. Jørgen Donslund
Spillere på kredshold skal også have licens
Der er ikke krav om elektronisk holdseddel og kampskema i kredsen i 2024-25, men det betyder ikke, at man slipper for at lave licens. Der skal være en holdseddel med licensnumre til hver DS-kamp og til hvert GP-stævne. Fra næste år kommer der nok elektronisk kampskema i DS og der kommer måske også noget smart i de andre rækker.
Men fortvivl ikke: Det er blevet nemmere at finde ud af. Ikke mindst på grund af videovejledningerne. Se dem!
Hvad er Midtjysk Volleyball, MJVB?
Vestjysk Volleyballkreds overtog i 2005-2007 administrationen af det, der tidligere hed Midtjysk Volleyballkreds (der nok burde have heddet Østjysk VBK). Den nye store kreds dækker stort set Region Midtjylland samt Thy og Mors.
På repræsentantskabsmødet i april 2008 blev det vedtaget at det officielle navn fremover skal være Midtjysk Volleyball – og det forkortes MJVB.
MJVB er dermed en af 5 kredse under Volleyball Danmark, VD. VD er et specialforbund under Danmarks Idrætsforbund og hed tidligere Dansk Volleyballforbund. Ved indmeldelse i MJVB bliver man automatisk medlem af VD og DIF.
Indmeldelse i MJVB
Er I et hold, der gerne vil ud at spille kampe? Gutterne fra efterskolen, damerne i fitnessgruppen, klassen der har været til skolekidsstævne eller vil I starte en volleyballafdeling i jeres idrætsforening?
I så fald, er I meget velkomne til at kontakte Midtjysk Volleyball for en uforpligtende snak om mulighederne for at komme med i turneringer, ligesom vi har nogle gode ideer til, hvordan i uddanner trænere og dommere!
Indmeldelse sker til VD. Som medlem skal man betale kontingent til både MJVB(50 kr/år) og VD(fra 600 kr og opefter afhængigt af klubbens størrelse). Det koster til gengæld ikke noget at være medlem af DIF.
For nye hold og klubber er der mange gode råd at hente hos VDs konsulenter. Klubber kan også opnå kontante tilskud eller få bolde og andre materialer ved at indgå i konsulenternes udviklingsprojekter.
Vil I starte en ny volleyballklub?
Det kan være både interessant og lærerigt at starte en ny klub. DVBF og MJVB står naturligvis klar til at hjælpe. Efter et opgør med licenssystemet, er det også blevet både billigere og enklere at starte noget nyt. Ring til sekretariatet, hvis I rumler med planer om at starte en ny volleyballklub!
Det samme gælder naturligvis, hvis en eksisterende klub vil forny sig med en ungdomsafdeling.
Kidsvolley
Dette spil er for alle børn til og med 5. klasse og det giver en god indgang til at spille volleyball. Man leger sig til masser af volleyballfærdigheder, samtidig med at man spiller nogle spændende og sjove kampe med regler og bolde man magter. Du kan finde reglerne på volleyball.dk.
Vi oplever at klubber, der aldrig har haft ungdomsvolley på programmet, kommer på banen nu, fordi kidsvolley simpelthen er et rigtig godt spil, som masser af børn lærer at kende i skolen. Mere end 20.000 børn deltager hvert år i skolestævner i kidsvolley.
Teenvolley og ungdomsvolley
Fra 6. klasse rykker man op i Teen, hvor der er en blød overgang fra 3- til 6-mandsvolley.
Der er Teenvolley(3-mandshold) for 6.-7. kl. og 8.-9. kl. i MJVB.
Der spilles ungdomsvolley for 6-mandshold i U15-, U17- og U20-rækker. Der spilles også om DM i 6-mandsvolley-rækkerne.
Grand Prix – et unikt turneringssystem
Her er en kort introduktion til vort fantastiske turneringssystem, der til enhver tid tillader nye hold at komme med i turneringen.
Systemet kaldes Grand Prix(GP) og det består af ca 8 stævner i løbet af sæsonen. Ved hvert stævne spiller man 3 (nogle gange 4) kampe. Holdene deles i niveauer, og som nyt hold starter man i laveste niveau. Vinder man alle sine kampe i dette niveau, rykker man op, og vil i næste turneringsrunde deltage i et højere niveau. Vinder man i niveau A scorer man flest Grand prix-point, og jo lavere man bliver placeret, jo færre point ryger der ind på kontoen.
Systemet køres i alle rækker under Danmarksserierne, både jyllandsserier, mix og ungdom. Hos Kids og Teen er der også stævner, men der tælles ikke point op i en Grand Prix stilling. Der deles medaljer ud til alle stævner hos de yngste. Når man har vundet guld skal man overveje, om man skal rykke op i en sværere række.
Grand Prix-stævnerne finder du en oversigt over under de enkelte rækker.
Tilmelding til Grand Prix
Fast tilmelding afgives til sekretariatet ca en uge før turneringen starter.
Løse tilmeldinger og afbud gives til turneringsplanlæggeren til frister der ligger 2-6 dage før stævnet: Se de præcise rammer under de enkelte rækker.
Se de nyeste Spilleregler